Του Μανώλη Κείου
Εκτός ορίων η νεοταξίτικη φιέστα του Πάπα Φραγκίσκου στην Αίγυπτο! Μέχρι πρότινος τον ακούγαμε να αποκαλεί “αδελφό” τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο ή τον Κόπτη Πατριάρχη, αλλά σήμερα αποκάλεσε στη λογική της νέας τάξης πραγμάτων, που επιχειρεί με το ζόρι να εδραιώσει την πανθρησκεία, Χριστιανούς και Μουσουλμάνους αδέλφια κάτω από τον ίδιο θεό!
Και δεν σταμάτησε εκεί…. Αποκάλεσε “γιους και κόρες” του και τους Ορθόδοξους Χριστιανούς, αλλά εκεί που προκάλεσε θεολογικό σεισμό ήταν όταν υπέγραψε με τον Πατριάρχη των Κοπτών κοινή δήλωση πως οι μεν αναγνωρίζουν το βάπτισμα των δε!
Μιλώντας στο πανεπιστήμιο Al-Azhar και κάνοντας έκκληση για σεβασμό του διαθρησκειακού διαλόγου, ο Πάπας υπενθύμισε την επίσκεψη του Αγίου Φραγκίσκου στον σουλτάνο στην Αίγυπτο οκτώ αιώνες πριν και ζήτησε διάλογο με βάση την ειλικρίνεια και με θάρρος να δεχτούν ο ένας τις διαφορές του άλλου.
Μιλώντας για τη διαθήκη που έδωσε ο Θεός στον Μωυσή στο όρος Σινά, ο Πάπας είπε ότι η θρησκεία δεν μπορεί απλώς να υποβιβαστεί στην ιδιωτική σφαίρα, αλλά ταυτόχρονα η θρησκεία δεν πρέπει να συγχέεται με την πολιτική σφαίρα ή να επηρεάζεται από κοσμικές δυνάμεις που επιδιώκουν να την εκμεταλλευτούν.
“Η πίστη και η βία είναι ασυμβίβαστες” ανέφερε και συμπλήρωσε πως στην καρδιά του νόμου που δόθηκε στον Μωυσή, είναι η εντολή «ου φονεύσεις». Η βία, τόνισε, «είναι η άρνηση κάθε αυθεντικής θρησκευτικής έκφρασης» και οι θρησκευτικοί ηγέτες καλούνται να «αποκαλύψουν» τη βία και τον εγωισμό που μεταμφιέζεται ως ιερότητα.
Μαζί, επέμεινε: «Ας επιβεβαιώσουμε το ασυμβίβαστο της βίας και της πίστης, της πίστης και του μίσους», υποστηρίζοντας αντ ‘αυτού «την ιερότητα κάθε ανθρώπινης ζωής».
Και εκεί κάπου ξέφυγε τελείως! «Ζούμε κάτω από τον ήλιο του ενός ελεήμονος Θεού … Έτσι, με μια αληθινή έννοια , μπορούμε να αποκαλέσουμε ο ένας τον άλλο αδελφούς και αδελφές … αφού χωρίς τον Θεό η ζωή του ανθρώπου θα ήταν σαν τους ουρανούς χωρίς τον ήλιο ».
Στη δε συνάντηση του με τον Αιγύπτιο πρόεδρο Σίσι πήγε ακόμη παραπέρα….Ο Πάπας Φραγκίσκος έκλεισε την ομιλία του με ευχάριστους χαιρετισμούς για όλο τον αιγυπτιακό λαό, ιδιαίτερα, όπως είπε,«στους Χριστιανούς μου γιους και κόρες και αδέλφια – όχι μόνο καθολικούς, αλλά Κόπτες, Ορθόδοξους, Έλληνες Βυζαντινούς, Αρμένιους Ορθόδοξους και Προτεστάντες» .
Με τον Κόπτη Πατριάρχη
Το άκρως σημαντικό όμως της επίσκεψης του Πάπα στην Αίγυπτο είναι η κοινή δήλωση στην οποία αναγνωρίζεται κοινό βάπτισμα των Ρωμαιοκαθολικών με τους Κόπτες.
Καταρχάς στη συνάντησή του με τον Πατριάρχη των Κοπτών Ταγουάρδο ο Πάπας Φραγκίσκος είπε ότι οι δύο κοινότητες πρέπει να αντιταχθούν στη βία και να συνεργαστούν στενότερα για να γίνουν μάρτυρες του Χριστού στον κόσμο.
Συνέχισε λέγοντας πως “παράλληλα με τις οικουμενιστικές χειρονομίες, των λόγων και των δεσμεύσεων, υπάρχει μια αποτελεσματική πνευματική κοινωνία βασισμένη σε κοινή πίστη και κοινό βάπτισμα”.
Κάλεσε τους Κόπτες και τους Ρ/Καθολικούς να μιλήσουν «την κοινή γλώσσα της φιλανθρωπίας», και παρότρυνε όλους τους Χριστιανούς να συνεργαστούν πιο στενά για να φέρουν την πίστη τους στον κόσμο.
Συγκεκριμένα, επαίνεσε τον Κόπτη Πατριάρχη για τις προσπάθειές του να προωθήσει τις καλές σχέσεις με τη δημιουργία Εθνικού Συμβουλίου Χριστιανικών Εκκλησιών.
Οικουμενισμός του αίματος
Αυτή η εμβάθυνση του οικουμενικού ταξιδιού, είπε ο Πάπας Φραγκίσκος, υποστηρίζεται μυστηριωδώς από το αίμα των πολλών μαρτύρων, από τους περασμένους αιώνες αλλά και σήμερα. Υπενθυμίζοντας το «αθώο αίμα των ανυπεράσπιστων χριστιανών» που σκοτώθηκαν σε πρόσφατες τρομοκρατικές επιθέσεις,ζήτησε να προσπαθήσουμε να αντιταχθούμε στη βία με το κήρυγμα και τη σπορά της καλοσύνης, προάγοντας τη συμφωνία και τη διατήρηση της ενότητας.
Αυτό όμως που προκαλεί θεολογικό σεισμό είναι πως σε κοινή δήλωση, υπογεγραμμένη από τον Πάπα Φραγκίσκο και τον Κοπτη Πάπα & Πατριάρχη Ταγουάρδο, οι Ρ/Καθολικοί και οι Κόπτες δηλώνουν για πρώτη φορά ότι θα αναγνωρίσουν εκατέρωθεν το μυστήριο της βάπτισης του άλλου.
Στη δήλωση αναφέρεται: «Δεν θα επαναλάβουμε το βάπτισμα που είχε δοθεί σε καθεμία από τις Εκκλησίες μας για οποιοδήποτε πρόσωπο επιθυμεί να ενταχθεί στην άλλη».